Pada 18 April yang lepas, guru-guru SKPT telah dijemput untuk ke kenduri tahlil Johan sekeluarga. Bacaan tahlil telah diketuai oleh imam Pulau Tinggi iaitu En. Zammari bin Ali.
Info Hukum Hakam mengerjakan kenduri tahlil
Info Hukum Hakam mengerjakan kenduri tahlil
Dalil-dalil Amalan Tahlil & Kenduri Arwah.
بسم الله الرحمن الحيم.
الحمدلله لا إله إلّا الله, و الصلاة و السلام على رسول الله, و على آله و صحبه و من ولاه. و بعد.
DEFINISI.
Tahlil :
Berasal daripada kalimah Arab هَلَّلَ يُهَلِّلُ تَهْلِيْلًا bermaksud mengucap kalimah لاإله إلا الله .
Menurut istilah, seperti yang disebut di dalam kitab Tahlilan Dalam
Perspektif Al-Quran dan As-Sunnah oleh KH. Mahyudin Abdus-Shomad ialah
bersama-sama mengucapkan kalimah toyyibah dan berdoa bagi orang yang
sudah meninggal dunia.
Menurut pemahaman masyarakat Melayu kita pula ialahhimpunan zikir yang
terkandung di antaranya surah-surah pilihan,ayat-ayat pilihan, solawat
ke atas Nabi, tahlil ( لا إله إلا الله ), dan lain-lain lagi dan di
akhiri dengan doa kepada si mati.
Dalam huraian di atas dapat kita fahami dan simpulkan bahawatahlil bukan
sahaja mengucap kalimah لا إله إلا الله , tetapi juga membaca
surah-surah pilihan, ayat-ayat pilihan, dan lain-lain lagi dari kalimah
toyyibah. Seterusnya didoakan kepada Allah untuk si mati agar dirahmati
dan diberi segala kebaikan.
Kenduri Arwah :
Menurut Kamus Dewan, kenduri arwah diertikan kenduri untuk memperingati ( mendoakan ) orang yang telah meninggal.
Seperti yang kita sedia maklum, apabila berlaku kematian di dalam
masyarakat Melayu kita, keluarga si mati akan melakukan kenduri (
kenduri arwah ) yang mana sebelum jamuan dihidangkan bacaan tahlil akan
dibacakan oleh jemaah yang hadir.
HUKUM & DALIL.
Secara umumnya, dapat kita katakan bahawa hukum membaca tahlil dan
melakukan kenduri arwah adalah harus. Ini berdasar perbahasan
ulama-ulama di dalam penulisan-penulisan mereka yang bersandarkan dari
sumber-sumber hukum syarak. Setakat yang diketahui tiada larangan yang
jelas dari nas-nas syarak yang melarang amalan tersebut. Dalil-dalil
larangan yang didatangkan oleh golongan penentang amalan tersebut adalah
tidak kukuh dan mereka seolah-olah bersifat terburu-buru dalam
mengeluarkan hukum kerana banyak kecacatan terdapat dalam cara mereka
mengeluarkan hukum.
Meskipun pada asalnya adalah harus kerana tiada nas yang sarih/nyata
dalam amalan tahlil dan kenduri arwah ini, tidak bererti kita tidak
mendapat apa-apa bila melakukannya kerana kandungantahlil itu adalah
himpunan zikir dan juga doa untuk si mati yang merupakan tuntutan agama.
Begitu juga dengan melakukan kenduri arwah. Apa salahnya memberi makan
kepada orang?
Dalam perbahasan yang kecil ini dicuba semampu ada untuk mendatangkan
dalil-dalil bagi permasalahan tahlil dan kenduri arwahyang dibangkitkan
semula oleh golongan tertentu.
1 – Dalil umum keharusan bertahlil :
Dalil al-Quran :
Ritual bacaan tahlil pada hakikatnya adalah nama atau istilah untuk
suatu acara berzikir dan berdoa atau bermunajat bersama kepada Allah
dengan membaca kalimah-kalimah toyyibah seperti tahmid, takbir, tasbih,
selawat, doa-doa dan lain-lain. Dan pada intinya ritual tersebut adalah
doa yang dilakukan sejumlah orang untuk mendoakan si mati kerana Allah
memerintahkan kita untuk berdoa kepadaNya seperti yang tersebut di dalam
al-Quran:
- Surah Muhammad, 19 :
فَٱعْلَمْ أَنَّهُ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ ٱللَّهُ وَٱسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ
وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُؤْمِنَاتِ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ
وَمَثْوَاكُمْ
Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai
Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan
Allah dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang engkau lakukan
dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan dan
(ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan
keadaan penetapan kamu (di akhirat).
Dari ayat tersebut menerangkan bahwa orang-orang mukmin laki-laki dan
perempuan mendapatkan manfaat dari istighfar orang mukmin lainnya
untuknya.
- Surah Nuh, 28 :
رَّبِّ ٱغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً
وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُؤْمِنَاتِ وَلاَ تَزِدِ ٱلظَّالِمِينَ إِلاَّ
تَبَاراً
Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku dan bagi kedua ibu bapaku, serta bagi
sesiapa yang masuk ke rumahku dengan keadaan beriman dan (ampunkanlah)
bagi sekalian orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan (dalam
segala zaman) dan janganlah Engkau tambahi orang-orang yang zalim
melainkan kebinasaan!
sumber:http://www.islamituindah.com.my/2017/01/hukum-mengerjakan-kenduri-arwah-dan.html
Comments
Post a Comment